Reedukacja.pl
Badania: Leki na ADHD a arytmia serca
Autor: theBMJ

Stosowanie leków na ADHD we wczesnym okresie leczenia może podwyższać ryzyko wystąpienia arytmi serca – informują naukowcy na łamach czasopisma „BMJ”.

Z uwagi na fakt, iż środki stymulujące (np. leki na ADHD i narkolepsję) prowadzą do wzrostu ciśnienia krwi i przyspieszenia częstotliwości bicia serca, dlatego naukowcy z Uniwersytetu Australii Południowej we współpracy z badaczami z Korei Południowej i Kanady postanowili zweryfikować, czy metylofenidat – substancja wykorzystywana w leczeniu zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)  – może wiązać się z niebezpieczeństwem wystąpienia nieprawidłowości w obrębie układu krwionośnego.

Naukowcy przeanalizowali dane medyczne dotyczące ponad 100 tys. dzieci leczonych na ADHD i doszli do wniosku, że stosowanie metylofenidatu w początkowym okresie leczenia, czyli w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a szczególnie w ciągu pierwszych trzech dni, wiąze się z podwyższonym ryzykiem pojawienia się arytmii, tzn. nieregularnych skurczów serca.

W ciągu pierwszego tygodnia terapii metylofenidatem rośnie też prawdopodobieństwo zawału mięśnia sercowego, choć jak podkreślają badacze nie jest to wynik istotny statystycznie.

- Stosowanie metylofenidatu u dzieci i młodych ludzi z diagnozą ADHD jest powiązane z arytmią i potencjalnie z zawałem mięśnia sercowego w pewnych okresach leczenia – komentują autorzy badania. – Ze względu na to, że na świecie wykorzystuje się coraz więcej leków na ADHD, korzyści płynące z ich stosowania powinny być ostrożnie przeciwstawione potencjalnym zagrożeniom dla zdrowia układu krwionośnego dzieci i młodzieży - zaznaczają naukowcy.


Zobacz wyniki badań (j. angielski):

Research:
Cardiovascular safety of methylphenidate among children and young people with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): nationwide self controlled case series study